3310

De tweede klas van de middelbare school. Mijn vrienden en ik luisteren naar The Offspring en Blink-182. We sparen allemaal voor de nieuwste mobiele telefoon: de Nokia 3310. Zo’n 350 gulden, als ik me niet vergis. Het is het jaar 2000 en je kunt nog ‘gsm’ zeggen zonder dat iemand begint te lachen. De belangrijkste eigenschap van de 3310? Dat je er Snake II op kunt spelen.

Snake II, hoe leg ik dat uit aan een generatie die op een smartphonescherm hele Romeinse beschavingen opbouwt en te gronde richt? Of, gezien het medium waarin dit stuk verschijnt misschien relevanter: aan een generatie die al lang vóór deze iconische dumbphone de digitale handschoen heeft geworpen? Ik ga een poging wagen.

Je hebt op je scherm een bewegend streepje dat een slang voorstelt. Daarmee eet je stipjes op die voedsel voorstellen. Zo groeit het streepje dat een slang voorstelt langzaam maar zeker uit tot een nogal lange streep die een nogal lange slang voorstelt. Op die manier laat je de slang dooreten, zonder dat hij daarbij de randen van het scherm raakt. Hoe langer de slang, hoe meer punten je krijgt.

Daar zet je dan dus heel hard ‘Pretty Fly (for a White Guy)’ of ‘What’s My Age Again’ bij op en dan is het weer heel even zeventien jaar geleden. Of je gaat voor een níeuwe Nokia met een níeuwe plaat van overjarige poppunkrockers. Want The Offspring en Blink-182 maken anno 2017 gewoon nog muziek en – beter nieuws zou ik zeggen – de Nokia 3310 komt zeer waarschijnlijk opnieuw op de markt. Naar verluidt wordt hij eind deze maand gepresenteerd op een congres in Barcelona.

Zo heeft mijn generatie opnieuw iets nostalgisch om naar uit te kijken, na de heruitgebrachte Nintendo 8-bit en de wekelijkse nineties happy hardcore-feestjes. Als u mij nu wilt excuseren, dan trek ik een veel te wijde spijkerbroek uit de kast, zet de stekelhaartjes stevig in de gel en schuif ‘Americana’ in de cd-speler. Nokiaatje erbij en gamen maar. Het is voor altijd 2000.

 


Leidsch Dagblad, 17 februari 2017

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *